| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
mortenjohs Forståer av det ultimate spørsmålet om..

|
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

Joined: 03 Nov 2003 Posts: 1484 Location: Foran grensesnitt.
|
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

|
Posted: Wed Oct 31, 2007 13:49 Post subject: |
|
|
(Nesten sånn at) jeg sjekker om jeg kan installere linux på hva som helst før jeg kjøper det. _________________ hilsen erik |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Wed Oct 31, 2007 13:51 Post subject: |
|
|
| satosh wrote: | | (Nesten sånn at) jeg sjekker om jeg kan installere linux på hva som helst før jeg kjøper det. |
Ditto.
Utenom middagsmaten min. |
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

|
Posted: Wed Oct 31, 2007 22:34 Post subject: |
|
|
| mortenjohs wrote: | | satosh wrote: | | (Nesten sånn at) jeg sjekker om jeg kan installere linux på hva som helst før jeg kjøper det. | Ditto.
Utenom middagsmaten min. | Har rebellen i deg sovnet? Fikk alltid høre av mine foreldre at jeg ikke måtte leke med maten. Nå fikk jeg en stor trang til å legge linux inn å kikertene mine i morgen. _________________ hilsen erik |
|
| Back to top |
|
 |
[mag] Sjef i chrmich

|
Posted: Thu Nov 01, 2007 20:25 Post subject: |
|
|
Omtrent on-topic, men kanskje i den andre enden av skalaen: Eg innstallerte Linux på iPoden min hin dagen. Ikkje at det e bedre enn Rockbox eller nåkke. Men det kommer med en herlig bootloader, så no multibooter eg mellom Apple-fw, Rockbox og Linux Herlig!
(iPod nano, 1. generasjon, 2GB plass) |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Thu Nov 01, 2007 20:36 Post subject: |
|
|
| [mag] wrote: | Omtrent on-topic, men kanskje i den andre enden av skalaen: Eg innstallerte Linux på iPoden min hin dagen. Ikkje at det e bedre enn Rockbox eller nåkke. Men det kommer med en herlig bootloader, så no multibooter eg mellom Apple-fw, Rockbox og Linux Herlig!
(iPod nano, 1. generasjon, 2GB plass) |
Hmmm... Ser ikke ut til at Wii'ene våres kan kjøre linux enda...
(DSen min derimot!) |
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

|
Posted: Thu Nov 01, 2007 21:32 Post subject: |
|
|
| [mag] wrote: | Omtrent on-topic, men kanskje i den andre enden av skalaen: Eg innstallerte Linux på iPoden min hin dagen. Ikkje at det e bedre enn Rockbox eller nåkke. Men det kommer med en herlig bootloader, så no multibooter eg mellom Apple-fw, Rockbox og Linux Herlig!
(iPod nano, 1. generasjon, 2GB plass) | Aaargh, så sykt elitistisk!! Ikke noe linux på min iRiver, "bare" rockbox. Hva mangler jeg siden jeg ikke kan legge inn linux? _________________ hilsen erik |
|
| Back to top |
|
 |
[mag] Sjef i chrmich

|
Posted: Thu Nov 01, 2007 22:29 Post subject: |
|
|
| satosh wrote: | | Hva mangler jeg siden jeg ikke kan legge inn linux? |
Baller.  |
|
| Back to top |
|
 |
[mag] Sjef i chrmich

|
Posted: Sun Nov 04, 2007 17:09 Post subject: |
|
|
Argh. Det er til å bli litt oppgitt av.
For all del; Apple lager stilige ting. Men Rockbox kan spille mine mediafiler. Så det er vel egentlig ganske viktig at jeg kan innstallere Rockbox.
Siden iPod nano 2. generasjon har Apple begynt å kryptere firmwaren, slik at man ikke vil kunne innstallere nye ting uten å ha riktig krypteringsnøkkel
 |
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

|
Posted: Sun Nov 04, 2007 22:44 Post subject: |
|
|
| [mag] wrote: | | For all del; Apple lager stilige ting. Men Rockbox kan spille mine mediafiler. Så det er vel egentlig ganske viktig at jeg kan innstallere Rockbox. | Hadde vært bra om Rockbox kunne vært stilig. Eller har du fått det til å se stilig ut også? | [mag] wrote: | Siden iPod nano 2. generasjon har Apple begynt å kryptere firmwaren, slik at man ikke vil kunne innstallere nye ting uten å ha riktig krypteringsnøkkel  | Har litt vanskelig for å forstå hva apple er redd for i forbindelse med denne krypteringen. At flere nerder får motforestillinger mot å kjøpe nye produkter fra dem? _________________ hilsen erik |
|
| Back to top |
|
 |
satosh Hersker

|
Posted: Sun Nov 04, 2007 22:47 Post subject: |
|
|
| [mag] wrote: | | satosh wrote: | | Hva mangler jeg siden jeg ikke kan legge inn linux? | Baller.  | Hehe. Og en del kunnskap som jeg selvsagt alltids kan skaffe meg. Men altså... Hva tilbyr linux på ipod deg for noe, som ikke rockbox eller originalfirmware kan tilby? _________________ hilsen erik |
|
| Back to top |
|
 |
[mag] Sjef i chrmich

|
Posted: Tue Nov 06, 2007 19:12 Post subject: |
|
|
| satosh wrote: | | [mag] wrote: | | For all del; Apple lager stilige ting. Men Rockbox kan spille mine mediafiler. Så det er vel egentlig ganske viktig at jeg kan innstallere Rockbox. | Hadde vært bra om Rockbox kunne vært stilig. Eller har du fått det til å se stilig ut også? |
Jeg mener også stilig brukeropplevelse, ikke bare sånn der estetikk. Men jeg kan anbefale skinnet Clix Aqua som later til å bare finnes i lav oppløsning.
| satosh wrote: | | Hva tilbyr linux på ipod deg for noe, som ikke rockbox eller originalfirmware kan tilby? |
Så... disse to spørsmålene henger litt sammen. Det iPodLinux har gående for seg er først å fremst at det har "iPod" i navnet. Det er ment å kjøre på iPod, og alle bidragsytere har vært utsatt for grensesnittet til en iPod. Derfor ender det opp en del som iPod, med animasjoner og dill. Og knappene oppfører seg på samme måte som med Apple-firmware. (Folk blir forståelig nok frustrerte når de låner iPoden min og den gjør andre ting enn det de forventer.) Dessuten blir det skrevet drivere for noen iPod-spesifikke ting (ta piezo-elementet som lager klikkelyder som eksempel) som Rockbox ikke bryr seg om.
Linux-biten av det er ganske tosidig: Det er kjipt å bruke laaaang tid på å boote, og det er kjipt å bruke masse ressurser på å ha en ordentlig scheduler kjørende etc. Det er så stress for stakkaren at en iPod nano ikke spiller mp3er uten å hakke før du har tweaket litt.
På den andre siden er det en kjent platform som det er lett å porte til, og lett å få utviklere for (i sterk motsetning til Rockbox). iPodLinux har allerede, selvfølgelig i tillegg til å kunne spille all lyd man kan spille i Linux andre steder, Doom og videoavspilling (alt Rockbox har, med andre ord?) samt GameBoy-emulator og ellers flere ting enn Rockbox.
| satosh wrote: | | [mag] wrote: | Siden iPod nano 2. generasjon har Apple begynt å kryptere firmwaren, slik at man ikke vil kunne innstallere nye ting uten å ha riktig krypteringsnøkkel  | Har litt vanskelig for å forstå hva apple er redd for i forbindelse med denne krypteringen. At flere nerder får motforestillinger mot å kjøpe nye produkter fra dem? |
Jeg har lekt med tanken på å skrive et åpent brev til Apple på dette temaet. Typisk sånn ting som bare blir med tanken Men jeg kan på ingen måte se at det skulle medføre mer penger for dem på noen måte -- snarere mindre, da de må ansette folk til å legge inn disse hindrene  |
|
| Back to top |
|
 |
|